piątek, 19 października 2012

Lucy Maud Montgomery "Ania z Zielonego Wzgórza"

Lucy Maud Montgomery to znana na całym świecie kanadyjska powieściopisarka. Jej twórczość jest skierowana głównie do młodzieży, ale wielu dorosłych również sięga po jej książki. Dzieła pisarki są wzorowane na jej własnym życiu, na jego problemach i radościach. Lucy Maud bardzo wcześnie straciła matkę i wychowywali ją dziadkowie, studiowała pedagogikę i literaturę. Pierwszy raz drukiem, w lokalnej gazecie, ukazał się wynik jej „pracy piórem”, kiedy miała zaledwie piętnaście lat.

Czyż już w tym krótkim fragmencie życiorysu pisarki nie zauważamy podobieństwa do historii życia głównej bohaterki jej książek – Ani Shirley?

„Ania z Zielonego Wzgórza” to pierwsza książka z cyklu przygód rudowłosej dziewczynki.
Historia jedenastoletniej sieroty rozpoczyna się w momencie, kiedy przybywa do Avonlea, do domu Maryli i Mateusza Cuthbertów. Chcieli przygarnąć chłopca, który pomógł by im w gospodarstwie „na stare lata”, lecz zrządzeniem losu otrzymali dziewczynkę z fantazją i niebywałymi pomysłami. Początki wspólnego życia były trudne dla całej trójki, zwłaszcza surowość Maryli wobec rozgadanej dziewczynki, ale z czasem Ania chętnie słuchała rad opiekującego się nią rodzeństwa a starsi ludzie mieli w szalonej dziewczynie oparcie.

W Avonlea Ania znalazła prawdziwą przyjaźń i miłość w osobach Diany i Gilberta. To tutaj rozwijała swoje uwielbienie do literatury oraz talent pisarski. Jej nieprawdopodobne pomysły i przygody zapamiętam na długo: udawała martwą w przeciekającej łódce, przefarbowała włosy na zielono, spiła Dianę winem. To niesamowita książka, pełna marzeń, humoru i świetnego stylu pisarki.

To już moje drugie spotkanie z tą książką. Ile miałam lat kiedy czytałam Anię po raz pierwszy nie pamiętam, ale pamiętam za to, że cały cykl książek stał na honorowym miejscu domowej biblioteczki. A kiedy zamknęłam ostatnią stronę czułam żal, że to koniec.


Książka przeczytana w ramach wyzwań: Trójka e-pik (październik), Z literą w tle, 52 książki

11 komentarzy:

  1. A ja teraz czytam Anię ze Złotego Brzegu, gdyż tej i jeszcze Ani z Szumiących Topoli nie miałam w swoim wydaniu a mam trzy tomy po dwie książki w każdym.)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powiem, że pamiętam co było w tych tomach... Ale podobała mi się cała seria.
      A w tym momencie mogłam przeczytać tylko pierwszy tom, bo kolekcja jest u rodziców...

      Usuń
  2. A ja nie jestem fanką tej książki.. Nie podchodzi mi.. Przeczytałam raz i to tylko tę pierwszą część, bo trzeba było w szkole.. Później miałam jeszcze kilka podejść, ale kiepsko się one kończyły.. Także książka nie dla mnie...

    A tak z innej beczki.. Wiesz że można dodawać komentarze tylko do aktualnie najnowszej notki.. Próbowałam do poprzednich i czeka na autoryzację :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widać Madzie nie lubią się z Aniami :P
      A tak na serio to nie każdy musi Anię lubić.

      A za beczkę dziękuję - zmieniłam już w ustawieniach i nie ma autoryzacji.

      Usuń
    2. Ogólnie to to Anie lubię.. nawet z jedną regularnie na psie spacery chodzimy :) tylko z tą konkretną nasza znajomość jakoś się nie układa..

      Usuń
  3. Uwielbiam Ani losy, mamy wszystkie części na płytach, książkę mam tylko pierwszą część... niezmiennie zalewam się łzami, gdy Mateusz umiera... zaraziłam moją Groszek miłością do Ani, z czego jestem niebywale dumna!!!
    zapraszam do mnie asymaka.blog.interia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też mimo że znam historię i zakończenie to i tak wzruszam się i śmieję niezmiennie :)

      Usuń
  4. Na półce mam ładne wydania w twardych okładkach sprzed lat - jak byłam dzieckiem, naciągnęłam mamę na całą kolekcję, była to moja ukochana seria :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam takie samo.To było pod każdym względem świetne wydanie. )

      Usuń
    2. zazdroszczę Wam takiego wydania... ja mam u rodziców, ale w miękkiej oprawie

      Usuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...