sobota, 27 stycznia 2018

Natalia Sońska "Zakochaj się Julio"






Autor: Natalia Sońska
Wydawnictwo: IV Strona
Data wydania: 8 listopada 2017
Liczba stron: 304










Kraków otulała jeszcze warstewka śniegu kiedy zagłębiałam się w najnowszą powieść Natalii Sońskiej „Zakochaj się Julio”, w której autorka roztoczyła przede mną bajkowo zimowy krajobraz Krakowa i Zakopanego. Jednak powieściowego śniegu było zdecydowanie więcej a piękno otaczającego świata okrytego warstwą skrzącego puchu znacznie lepiej wypadło w mojej ocenie niż widok z okna…

Julia Konarska jest niespełna trzydziestoletnią nauczycielką matematyki w jednym z krakowskich liceów. Jest osobą pogodną i szczerą a uczniowie darzą ją szacunkiem. Uwielbia uczyć, to jej pasja, nie tylko zawód. Radość sprawiają jej sukcesy podopiecznych, poświęca im nawet swój wolny czas po lekcjach, by należycie przygotować ich do matury. Dla swoich wychowanków stara się być nie tylko pedagogiem, ale przede wszystkim przyjaciółką. Dlatego broni ich jak lwica, gdy trzeba wymierzyć karę po wyskoku, którego dopuściło się dwóch wzorowych uczniów podczas ferii w Zakopanem. Julka jeszcze wtedy nie zdaje sobie sprawy, że tamten wyjazd i wydarzenia rozgrywające się podczas ogniska na długo pozostaną w pamięci wielu osób… Zmienią też scenariusz przyszłości kilkorga z uczestników… Czy raz jeszcze podjęłaby taką decyzję co do kary, gdyby wiedziała iż jest ktoś, kto okaże się padalcem w stosunku do niej? Kto posłuży się szantażem z zazdrości?

„Życie to nie matematyka, tu często trzeba dostosowywać się do tego, co mamy, a nie co w naszym mniemaniu powinniśmy mieć.” *

Po powrocie do Krakowa z pełnego wydarzeń zimowiska, Julka nadal chodzi z głową chmurach wspominając miłe chwile i cudowny klimat Tatr. Sporo miejsca w jej marzeniach zajmuje Jakub Radziszewski, tylko czy jego sytuacja daje jej prawo do jakichkolwiek roszczeń? Czy los zechce im pomóc? Bo – przynajmniej na chwilę obecną – stawia tylko przeszkody w postaci Dagmary czy szantażu… Na szczęście znajduje oparcie w przyjaciółce Oli, która również dostarczyła sporo dobrej zabawy swoim zachowaniem na zakopiańskim pogotowiu.

Natalia Sońska po raz kolejny podarowała mi bajkową opowieść o królewnie szukającej miłości, księcia i jednocześnie walczącej ze złem. Julia w każdej sytuacji chce wszystkim pomagać, stawia na prawdę, choć nie zawsze jest chętna do wyjścia przed szereg i wyznania jej zbyt wcześnie. Potrafi udzielać dobrych rad, nie tylko dotyczących matematyki. Czy znajdzie księcia, którego już sam głos będzie dawał jej moc radości? Czy krakowski deweloper poradzi sobie z wyborem ścieżki życiowej? Co musi się wydarzyć, by zrozumiał bezsens tkwienia w niesatysfakcjonującym związku? Czy wybaczy Julii?

„...nawet po najgorszej burzy w końcu wychodzi słońce, nie można tylko bać się jego blasku i zasłaniać przed nim oczu, bo wówczas można przeoczyć tęczę, nagrodę za cierpliwość.” **

„Zakochaj się Julio” to pozycja obowiązkowa dla tych, którzy czytali poprzednią zimową powieść autorki „Obudź się Kopciuszku”. Z radością odwiedziłam ponownie Zakopane, pełny magii, ciepła i dobrych rad pensjonat pani Anieli a także poznałam dalsze losy Alicji i Michała. Jak ułożyło się ich życie? Czy przy suto zastawionym stole i pełnej serdeczności góralce kolejna zbłąkana dusza, czyli Julia odnajdzie spokój?

Podsumowując - „Zakochaj się Julio” skrzy się białymi płatkami śniegu, roztacza cudowne górskie widoki, pachnie kwaśnicą i oscypkami, ale również niesie wiele magicznych chwil – rodząca się miłość, prawdziwą przyjaźń czy wsparcie oraz… różnorodne marzenia. Nie zabrakło momentów grozy i zachowań typowych dla ‘czarnych charakterów’ - szantaż z zazdrości i zemsty oraz wyjawienie nie swojej tajemnicy. Cudownie zimowa i lekka opowieść, idealna na wieczorny odpoczynek od trosk.


* N. Sońska, „Zakochaj się Julio”, Wyd. IV Strona, Poznań 2017, s. 114
** Tamże, s. 257





Książka przeczytana w ramach wyzwań: Grunt to okładka, Pod hasłem, 52 książki


Za możliwość przeczytania książki
dziękuję


11 komentarzy:

  1. Bardzo chcę przeczytać tę książkę pani Natalii, jak i inne które wyszły spod jej pióra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest równie klimatyczna jak 'Obudź się Kopciuszku' :)

      Usuń
  2. Ja też z przyjemnością wróciłam do Zakopanego :D Aż żal, że ta podróż tylko na kartach książki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ano... mnie też żal... do Zakopanego mam dość blisko (110km, tyle że przez korki czas dojazdu to makabra...) ale jakoś mi nie po drodze żeby się wybrać, no i też kasa... Ale marzy mi się powrót, bo od 8 lat nie byłam. Więc chociaż w książce poczułam klimat :)

      Usuń
  3. Świetny klimat :) mam ogromną ochotę na tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A mnie książka zupełnie nie przypadła do gustu w odróżnieniu od "Obudź się Kopciuszku". Bohaterka niesamowicie naiwna. Tatr tym razem niewiele, historia niemal powtórzona, nawet pani Aniela przytłumiona.
    Wątek szkolny zupełnie nierealny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja patrzyłam na Julię z perspektywy naiwności, ale przez pryzmat dobrego serca... Chciała dobrze dla innych, siebie stawiała na dalszych miejscach... Jak to niewiele Tatr? Całkiem sporo jak na akcję łączoną z Krakowem... A historia zupełnie inna niż w Kopciuszku, inne problemy, inne 'przygody'... Mnie się podobało

      Usuń
  5. Mam w planach tę książkę. Bardzo lubię powieści Natalii Sońskiej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobry plan, książka jest totalnie w stylu pisarki :)

      Usuń
  6. Ksiązkę mam już zapisaną na swojej liście do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...