środa, 8 maja 2019

Nadia Szagdaj "To nie jest amerykański film"





Autor: Nadia Szagdaj
Wydawnictwo: Dragon
Data wydania: marzec 2019
Liczba stron: 320




Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o książce Nadii Szagdaj "To nie jest amerykański film", pomyślałam że to debiut. Jednak okazało się, iż urodzona we Wrocławiu pisarka z zamiłowania, ma na swoim koncie już thriller oraz serię kryminałów retro. Zatem to tylko mój debiut z jej twórczością - jakie są moje wrażenia?

Oliwia Pol jest psycholożką i psychoterapeutką po trzydziestce. Kilka miesięcy wcześniej zerwała zaręczyny i wróciła do domu rodziców, gdzie mieszka również jej brat - prokurator - Witek. Minione dziesięć dni było dla nich bardzo trudne, gdyż ich matka - Teresa została porwana, okup był początkowo podbijany, lecz nagle negocjacje zerwano. Uprowadzona była bita, gwałcona a finalnie wyrzucono ją z samochodu i sama wróciła do domu. Jednak nie chce z nikim rozmawiać o tym co przeżyła. Ani z rodziną, ani z policją. Komisarz Mróz oraz aspirant Sikora nie potrafią jej przekonać do złożenia zeznań. Teresa twierdzi, że jej nie szukano, nikomu nie zależało a teraz jej bliscy są w niebezpieczeństwie. Dlaczego kobieta milczy? Czy wynika to z jej trudnego charakteru i zaborczości czy też może skali przeżyć?

Kilka dni później z rodzinnego domu zostaje porwana Oliwia i wtedy zaczyna jeszcze bardziej zastanawiać się nad tym, co takiego i komu mogły zrobić kobiety Pol, że spotkał je tak okrutny los... Na tym etapie swojego bólu, cierpienia i poniżenia kobieta nie wie, co jeszcze ją czeka... Do czego zmusi ją życie? Nieudolność policji sprawia, że sama musi dochodzić prawdy... Jaką rolę odegrają w jej prywatnym śledztwie dwaj mężczyźni - adwokat Tomek oraz policyjny informator Adam?

Oliwia bez zgody rodziców wejdzie do świata pełnego rodzinnych tajemnic i odkryje to, co dotąd przed nią skrywano. Każdy dzień będzie przynosił nowe informacje, zaskakujące odpowiedzi na coraz trudniejsze pytania. Na jaw wyjdą kłamstwa, choroby, podłe charaktery oraz kiepskie więzi łączące rodzinę Pol. Ogromną rolę w tych zagadkach odegra sejf, tajne skrytki, tajemnicze zdjęcie oraz dokumentacja medyczna z szokującą pieczątką. PRAWDA okaże się straszna... Kto jest kim w tej łamigłówce? Komu można ufać?

W tej książce bardzo istotnym elementem są emocje, realność fabuły dopracowanej w najdrobniejszych szczegółach oraz waga skrywanych przez lata sekretów. Pojawiają się niechciane wspomnienia oraz szokujące sugestie sugerujące, gdzie szukać sprawców... Czym zaskoczy czytelnika wypełnianie luk w życiorysach członków rodziny Oliwii?

Szagdaj napisała bardzo dobry thriller, trzymający w napięciu, zaskakujący, potrafiący tak omotać czytelnika, że ten poddaje się każdemu przeczytanemu słowu. Tej książki nie da się łatwo odłożyć, bowiem wciąż dzieje coś ważnego, bohaterowie odnajdują nowe ślady czy informacje i chce się wraz z nimi gnać do finału. Tylko czy na pewno? Teraz łatwo mi się mówi, ale na Waszym miejscu delektowałabym się każdym rozdziałem, gdyż finał wbija w fotel! Nie wierzyłam temu, co czytać. Zatrzymałam się, wróciłam dwie strony w tył... Znów przeczytałam, ale litery nie zniknęły, były te same... Kurczę, ale dałam się zrobić! Po prostu majstersztyk!


Podsumowując - "To nie jest amerykański film" to historia, która śmiało mogłaby być scenariuszem takiego właśnie filmu - amerykańskiej produkcji pełnej akcji i zwrotów. Jest to opowieść o kobiecie, która wbrew rodzinnym układom i tajemnicom, postanowiła prawdziwie żyć. Przepełniona paraliżującym strachem, przerażeniem, upokorzeniem, bezsilnością, wstrętem oraz traumą lektura chwilami poraża, chwilami fascynuje, chwilami robi czytelnika 'w bambuko'. Świetnie jest móc pochwalić się tak udanym pierwszym spotkaniem z twórczością autorki. Polecam






Książka przeczytana w ramach kwietniowych wyzwań: Pod hasłem, 52 książki





Za książkę dziękuję


2 komentarze:

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...