piątek, 29 grudnia 2017

Liliana Fabisińska & Asia Gwis "Grzyby"





Autor: Liliana Fabisińska
Ilustrator: Asia Gwis
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: 8 listopada 2017
Liczba stron: 96
Oprawa: twarda
Wiek odbiorcy: 6+













Twórczość Liliany Fabisińskiej jest mi doskonale znana - uwielbiam powieści autorki, zaś wraz z córą czytujemy książeczki przeznaczone dla najmłodszych napisane lub przetłumaczone przez pisarkę. W listopadzie zostałam jednak zaskoczona - choć dokładnie to podczas krakowskich Targów Książki, kiedy po raz pierwszy wzięłam do ręki "Grzyby. Dziwne fakty z życia grzybów, o których Nie mieliście pojęcia". Asia Gwis - absolwentka łódzkiej ASP namalowała swoje - nieco więcej niż - trzy grosze i wyśmienita pozycja do nauki i zabawy gotowa!

Odpowiadając na pytanie, które zadałam kilka dni temu - czy grzyby są roślinami czy zwierzętami? Grzyby nie zaliczają się do żadnej z tych grup - są osobnym królestwem, zwanym Funga albo Mykobiota (brawo Aine i Sardegna).


Jest to książka zaskakująca, bowiem tylko częściowo odpowiada na nasze domysły - 'aha, będzie o muchomorach i prawdziwkach'... Niby będzie, ale nie tylko...
Poznamy stanowisko biologów, dowiemy się z czego składa się grzyb i czym między sobą różnią się grzyby kapeluszowe.


Odpowiadając na nasze myśli i tytuł tej pozycji nie mogło zabraknąć swoistego Atlasu - cudowne ilustracje grzybów jadalnych, trujących i znajdujących się pod ochroną znajdziemy na wielu kolejnych stronicach.


Książka zawiera mnóstwo informacji mniej lub bardziej naukowych, o niektórych - przyznaję uczciwie - nie miałam pojęcia, dlatego obie z Siedmiolatką z radością odkrywałyśmy niespodzianki.


Jakich ciekawostek można się dowiedzieć z lektury?
- grzyby często noszą nazwy stare, ludowe
- jakie grzyby można uprawiać w łazience
- co jest potrzebne podczas grzybobrania
- niuanse między parami niemal identycznych grzybów
- jak przetworzyć grzyby
- co to właściwie jest huba
- jaki jest najdroższy grzyb świata
- czy muchomor może być przydatny
- w niektórych krajach za zbieranie grzybów można iść do więzienia
- co to jest tybetańskie złoto (czyli jaki grzyb jest tak nazywany)
- jak wyprodukować kombuchę (grzybek herbaciany)
- ogromne znaczenie grzybów dla medycyny
- grzybowe rekordy


Wpadłam jak śliwka w kompot - znów nawiązanie do Wigilii, ale nic nie poradzę... - kiedy czytałam, że są grzyby-przestępcy, drapieżnicy oraz grzyby świecące. Nie zdawałam sobie z tego sprawy! Jak również, że co piąty grzyb na Ziemi to porost. A miałam tak wymagającą panią od biologii w liceum...

Bardzo podobały mi się strony poświęcone 'grzybowym' potrawom, jako że uwielbiam grzyby... Ale i tutaj poczułam zaskoczenie z uwagi na punkt widzenia autorki :) Znajdziecie tutaj bowiem przepisy nie tylko na pieczarki faszerowane, grzybową czy schabowe z boczniaków, ale również ciasto-pleśniak :)

Ale to chyba kilkanaście ostatnich stron jest dla wszystkich największym 'wow' - bo przecież grzyby to nie tylko twory, które jako pierwsze przychodzą nam na myśl - drożdże, porosty, muchomory czy kurki... Są też inne zjawiska i rzeczy, które określamy mianem 'grzyb', prawda? :)
 
Doskonała pozycja wydana przez Naszą Księgarnię pokazuje młodszym i starszym czytelnikom, że właściwie codziennie stykamy się z grzybami... Nie tylko na Wigilię. Nie tylko w trakcie leczenia. Nie tylko w kuchni. Wielokrotnie nie zdajemy sobie z tego sprawy. Duży format, piękne i kolorowe ilustracje, sporo informacji, które zadowolą czytelników w każdym wieku. To wyśmienita pozycja na długie, szarobure jesienno-zimowe wieczory lub jako wsparcie naukowe naszej wiedzy lub niewiedzy :) Gorąco polecam





































Wszystkie ilustracje pochodzą z książki




Książka przeczytana w ramach wyzwań: 52 książki


Za możliwość przeczytania książki
dziękujemy


20 komentarzy:

  1. Jakie piękne wnętrze! Uwielbiam lektury, które niby przeznaczone dzieciom, a i dorośli dużo z nich mogą wynieść. Rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wnętrze jest po prostu genialne! Jestem tak zauroczona, że codziennie przeglądam i zagłębiam się w inny rozdział doczytując szczegóły :) To naprawdę pozycja doskonała dla dzieci, ale i rodziców

      Usuń
  2. Fantastyczne wydanie! Ja jeszcze twórczości autorki nie znam, ale tą przeznaczoną dla dorosłych mam na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jak to nie znasz? Koniecznie trzeba poznać powieści Fabisińskiej a ta pozycja to niezłe zaskoczenie - oczywiście pozytywne - cudo!

      Usuń
  3. Mi również podoba się wydanie tej książki. Chętnie bym się z nią zapoznała. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo dobry plan na zapoznanie - ta pozycja niesie sobą radość pod względem graficznym, wiedzowym, są niespodzianki i pyszności...

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Agnieszko, jest ciekawe! Sporo czasu spędza się z książką a i tak okazuje się, że to nie koniec poznanej wiedzy, wciąż odkrywasz coś nowego czego nie wiedziałaś :)

      Usuń
  5. Myślę, że się skuszę. Moja córa zaczyna zadawać setki pytań więc myślę, że taki temat może ją zainteresować.
    dziękuję za inspirację
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam taki okres u dziecka, kiedy pytań setki a Ty biedny rodzicu główkuj... Na szczęście są wszelakie encyklopedie i 'Grzyby' - sporo tutaj wiedzy nie tylko o mieszkańcach lasu... :)

      Usuń
  6. Zamówiłam na prezent :), dla chrześniaka. Chętnie sama poczytam przed oddaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 'I like it' :) Koniecznie poczytaj! Jest to boska książka :) Spodoba się i Tobie i chrześniakowi :)

      Usuń
  7. Moja biologiczna wiedza jest niestety dość ograniczona. Na chwilę obecną dokształcam się w pojazdach np. rozciełacz - nie wiedziałam o jego istnieniu. Także chętnie zapoznam się z "Grzybami" ilustracja piękne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz zatem szansę nadrobić, choćby o grzybach :)
      W pojazdach będziesz mistrzem :) Rozciełacz - a cóż to??

      Usuń
  8. Przeczytałam całą serię "Jak pies z kotem" Pani Fabisińskiej i jestem nią zachwycona. Muszę też poznać jej prozę skierowaną do młodszych czytelników, może spodoba się też ona mojej Córze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta seria jeszcze przed nami... Ale nie da się wszystkiego... Znamy tłumaczenia Martynek, powieści a teraz cudne Grzyby :)

      Usuń
  9. Cudowna pozycja!
    Fajnie, że udostępniłaś kilka zdjęć, jeszcze bardziej chce się zajrzeć do środka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogłam nie pokazać tych cudowności! :) Koniecznie zajrzyj, będziesz zachwycona a przy okazji możesz wykorzystać w bibliotece czy na świetlicy :)

      Usuń
  10. Wspaniała książka, chętnie ją przeczytam, bo z tego, co piszesz sporo nowinek mogę się dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam - każdy dorosły dowie się wielu rzeczy a dla młodzieży czy dzieci to istny raj :)

      Usuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...