niedziela, 21 października 2012

Krystyna Siesicka "Wielki jarmark"


Krystyna Siesicka to absolwentka dziennikarstwa, pisarka utworów dla młodzieży, felietonistka, redaktorka oraz autorka scenariuszy. Autorkę pamiętam z młodych lat, jednak którą z jej książek czytałam – pamięć ulotna jest… Teraz, w ramach wyzwania sardegny, sięgnęłam po „Wielki jarmark”.

Książka jest podzielona na trzy części: Katarzyna, Łukasz, Agnieszka. Każda z części opowiada fragment życia młodego, nastoletniego bohatera oraz jego problemy.

Katarzyna, która jest narratorką tej części, ma starszą siostrę Jolantę, która próbuje swoich sił jako modelka a wsparcia finansowego szuka właśnie u Kasi. Kasia ma z tego powodu starcia z rodzicami i szuka pomocy duchowej podczas modlitwy w kościele. Kasia musi zmierzyć się również z problemem alkoholowym jednego z nauczycieli.

Łukasz to wnuk pułkownika, który zmienia szkołę z powodu problemów z nauczycielem. Nowe otoczenie ma pomóc chłopcu zmienić się wewnętrznie. W nowej szkole może liczyć na nowych nauczycieli, kolegów, jednak czy uda się zrozumieć go do końca? Narratorką tej historii jest nauczycielka Łukasza.

Agnieszka to dziewczyna, dla której najważniejszym miejscem jest dom. Nie ma ona potrzeby wyjścia z rówieśnikami, nie należy do harcerstwa, ponieważ woli spędzać popołudnia z rodzicami. Ogromne znaczenie w jej życiu odegrają dwa zdarzenia: spór z Marylą o zegarek oraz prawdziwa historia gobelinu, wiszącego na ścianie w domu Agnieszki. Jak wpłyną na jej decyzje i relacje z rodziną oraz rówieśnikami? Zapraszam do lektury opowiadania, które zaciekawiło mnie najbardziej z trzech zawartych w "Wielkim jarmarku".


Podsumowując to książka mnie trochę rozczarowała. Oczywiście dostrzegłam jej plusy: jeden z nich to przesłanie, że każdy powinien walczyć o swoje, powinien próbować swoich sił dążeniu do upragnionych celów oraz, że nasze wybory nie zawsze są łatwe. A drugi to motto, które mi się bardzo spodobało „Chcę mieć siebie dla siebie”. Jednak poza tym książka jest dość chaotyczna, tak naprawdę niektóre wątki nie mają zakończenia i złożenie tych trzech opowiadań w jedną książkę obniża ich wartość.

Za wypożyczenie tego egzemplarza, z myślą o wyzwaniu Trójka e-pik – pisarz z dzieciństwa – dziękuję koleżance z pracy - Magdalenie P.

Książka przeczytana w ramach wyzwań: Trójka e-pik (październik), Polacy nie gęsi... , 52 książki

4 komentarze:

  1. Kiedyś było też wydanie osobne, każde opowiadanie miało własną książeczkę, ale to było wiele lat temu. Mnie o ile pamiętam najbardziej podobał się Łukasz, ale nie wiem jakbym teraz je odebrała. Natomiast jeżeli kiedyś wpadnie ci w ręce Jezioro Osobliwości, albo Parada fiołków to zajrzyj. Przy paradzie fiołków płakałam ze śmiechu, to są scenki z życia pani Krysi i jej dzieci, a Jezioro Osobliwości to już powieść młodzieżowa, ale ładna i mądra:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeziora i Parady chyba nie czytałam...
      Widziałam właśnie na LC, że Imiona były też wydawane osobno... nie mam porównania, bo wcześniej Jarmarku nie czytałam, stąd wiem, że teraz mi się Agnieszka podoba najbardziej

      Usuń
  2. u naszej Kasi mamy pytanie o poziomkę, przybywaj z odpowiedzią

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szkoda, że byłam w szpitalu bo przybyłabym z odsieczą

      Usuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...