piątek, 12 października 2012

Carlos Ruiz Zafón "Więzień Nieba"


Carlos Ruiz Zafón to znany hiszpański pisarz, urodzony w Barcelonie a mieszkający w Los Angeles. Z wykształcenia jest dziennikarzem a zajmuje się pisaniem głównie powieści: dla dorosłych i dla młodzieży.

„Więzień Nieba” to trzecia część cyklu Cmentarz zapomnianych książek. Jest to kontynuacja losów bohaterów poprzednich powieści Zafona z tego cyklu, czyli „Cienia wiatru” i „Gry anioła”. Autor tym razem w roli głównego bohatera osadził Fermina – pracownika księgarni Sempre i Synowie oraz przyjaciela młodego Daniela. O czym jest „Więzień Nieba”? Motywami przewodnimi książki są miłość, przyjaźń oraz dotrzymywaniu obietnic.

Akcja powieści rozpoczyna się w grudniu 1957 roku, kiedy to próg księgarni przekroczył ponury i kulejący jegomość, w niemodnym garniturze. Mężczyzna zakupił jedną z najdroższych książek i wpisawszy dedykację prosił o przekazanie egzemplarza Ferminowi. Gdy adresat odbiera prezent, jego zdenerwowanie i bladość, wywołane przygotowaniami do ślubu, jeszcze się pogłębiają. Okazuje się bowiem, że tajemnicza postać to ktoś z przeszłości Fermina, o której chciałby zapomnieć. Sporą część kart powieści zajmuje opowieść Fermina Romero de Torres, który szczerze i szczegółowo przedstawia Danielowi historię swojego życia. Jest to historia trudnego fizycznie i psychicznie pobytu w więzieniu. Podczas opowieści na jaw wychodzą również prawdopodobne przyczyny śmierci matki Daniela oraz kto napisał „Grę anioła”.

Przystępując do lektury znalazłam w Internecie wiele opinii, że „Więzień Nieba” jest mniej porywającą książką niż poprzednie części cyklu. Ale ja nie zgadzam się z tą opinią, ponieważ mnie książka się bardzo podobała. Dostarczyła mi wzruszeń, dreszczyku emocji, gdy oczekiwałam na dalszy ciąg opowieści Fermina.
A najbardziej to cieszy mnie zakończenie – zapowiedź ciągu dalszego.


Książkę przeczytałam w ramach wyzwań: Trójka e-pik (pażdziernik), 52 książki 

16 komentarzy:

  1. Stoi na mojej półce w kolejce do przeczytania, pożyczona od siostry męża. "Cień wiatru" bardzo mi się podobał liczę że ta książka również mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja muszę czekać aż w bibliotece będzie.. choć na razie i tak mam jeszcze kilka opcji do przeczytania..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zapisz się w kolejce "na zaś" :)

      Usuń
    2. Nie do końca tak można. Jak książka nie jest dostępna to mogę ją zamówić w danej bibliotece i czekać na swoją kolejkę.. ale gdy się pojawi to moja rezerwacja jest ważna kilka dni i muszą ją wtedy odebrać bo przepada.. A ja mam trzy w domu obecnie nietknięte książki i jedną, którą ciągle czytam bo czasu brak..

      Usuń
    3. szkoda...
      odwiedź KRK to pożyczę Ci już teraz :)
      a co za trzy czekające?

      Usuń
    4. Dwie lekkie.. Chichot losu i List w butelce.. a do tego Opowieść żony..

      Później serię Poziomki chcę przeczytać..

      Usuń
    5. Chichot i List znam - czytałam jak wiesz :) polecam obie, po cichutku liczę że po moich recenzjach się skusiłaś :)
      Poziomka czyli Kasi Michalak książki? Mam trzy z tej serii swoje, w tym dwie przeczytane. Też mogę Ci pożyczyć :)

      Usuń
    6. Słuszna nadzieja.. U Ciebie widziałam, a później w bibliotece to wzięłam.. A Poziomki to oczywiście Kasi. Kiedyś koleżanka z pracy mi bardzo polecała, ale nigdy czasu nie było..

      Oby jutro spokojniejszy dzień w wykonaniu Grzegorza był, bo chciałabym dokończyć tę książkę w końcu..

      Usuń
    7. to się cieszę, że wpłynęłam na wybór tytułów :)
      Zgadzam się z koleżanką z pracy - książki Kasi są super

      Usuń
  3. właśnie czytam Grę anioła, podoba mi się średnio i podejrzewam, że po kolejne książki Zafona raczej nie sięgnę, jakoś na mnie ten pisarz nie robi takiego wrażenia, jak na innych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. każdy ma inny gust czytelniczy, więc masz prawo nie lubić tego autora :)
      dlatego jest tyle różnych książek i autorów, żeby każdy znalazł coś dla siebie

      Usuń
  4. O, nie wiedziałam, że będzie czwarta część. Pierwsza bardzo mi się podobała, druga nieco mniej, trzecia jeszcze przede mną, ale mam nadzieję, że będzie bardziej podobna do "Cienia wiatru" niż jego kontynuacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. autor tak zakończył książkę, że właściwie to zapowiedź cdn
    do tego w jego bibliografii znalazłam informację, że planowana jest 4 część

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytana i nawet dość lubiana ! :D
    W sumie lubię ją za język, który jak dla mnie jest piękny.
    Recenzję książki możesz znaleźć tez na moim blogu :D

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...