czwartek, 23 maja 2013

Piotr Kołodziejczak "Wschody do nieba"


Autor: Piotr Kołodziejczak
Wydawnictwo: Borgis
Data wydania: 2004
Liczba stron: 160
Seria: Życia w życiu tom 1








W życiu każdego początkującego pisarza przychodzi taki moment, gdy podejmuje ważną decyzję - pora na debiut na rynku wydawniczym. Niektórzy wybierają wśród utworów, które pisali wcześniej "do szuflady" a inni po prostu szukają wydawnictwa dla swojego pierwszego napisanego dzieła. To właśnie w tej drugiej grupie znalazł się Piotr Kołodziejczak, który jak twierdzi w wywiadach, nie pisał wcześniej tylko po to, by przelać swoje myśli na papier. Kiedy napisał swoją debiutancką powieść "Wschody do nieba" z pomocą przyszło mu Wydawnictwo Borgis i w 2004 roku wydało jego pierwszą książkę.

Przeglądając strony internetowe w poszukiwaniu ocen tej książki, muszę stwierdzić z całą pewnością, że poczułam się rozczarowana. Czy nikt nie czytał tego debiutu? Czy nikt, kto sięgnął po inne książki pisarza, nie był ciekaw jak wyglądało jego pierwsze wydane dzieło? Chyba nikt, ponieważ nie znalazłam żadnej konstruktywnej opinii czy recenzji.

Akcja powieści rozgrywa się w Warszawie w epoce gierkowskiej, czyli w latach siedemdziesiątych. Narratorem jest chłopiec, który lada chwila rozpocznie naukę w liceum, którą to będziemy wraz z nim śledzić aż do matury. W kolejnych rozdziałach poznamy koleżanki i kolegów narratora: Inkę, Julę, "Suchego", "Majora", "Narcyza", a także pracowników renomowanego liceum: superwoźną Franusiową, wychowawczynię Pyrzyk czy wuefistę Winiaka, który cieszył się w szkole ogromnym autorytetem. Autor opowiada o tym, jak wyglądały lekcje w klasie głównego bohatera: przysposobienie obronne nauczane przez nauczyciela wychowania fizycznego, granie w karty na lekcjach historii czy kontrowersyjne "zaprawy przedmałżeńskie" na lekcjach wuefu.
O czym jeszcze przeczytamy? Jak przystało na tamte czasy, będzie Ochotniczy Hufiec Pracy z wieloma ciekawymi przygodami licealistów, świetna zabawa na prywatkach u Kostka, picie najlepszego wina marki "Wino" oraz opisy sytuacji, w których najlepszym miejscem na przemyślenia jest ławka w parku.

Moim zdaniem "Wschody do nieba" to powieść o młodzieży i dla młodzieży. Owszem, ktoś starszy może książkę przeczytać i powspominać siebie sprzed lat, ale nie nazwie jej raczej porywającą lekturą. Autor ukazuje nam ambitną i pomysłową grupę licealistów, dla których najważniejsza jest dobra zabawa. Jest tutaj sporo śmiesznych sytuacji, ale jest też trudna miłość. Bo nie można inaczej nazwać uczucia, które łączy młodego chłopca z dziesięć lat od niego starszą nauczycielką. Czy to miłość czy fascynacja? Czy takie uczucie ma szansę przetrwać? Dowiecie się tego z kart książki. Jeśli jednak szukacie wciągającej na całego, historii na kilka wieczorów, to wybierzcie inną książkę, bo ta jest zbyt krótka, by zawładnąć umysłem na dłużej.



Książka przeczytana w ramach wyzwań: Debiuty pisarskie, Book z nami (0,7 cm), Polacy nie gęsi..., Pod hasłem, 52 książki


Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki 
dziękuję bardzo Panu Dominikowi


16 komentarzy:

  1. czytałam jedynie "W kajdankach namiętności" tego autora i póki co mi wystarczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rozumiem, ja zaś chciałam porównać jego wcześniejszą twórczość do ostatniej książki

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. jeżeli choć trochę zainteresowałam Cię recenzją to zachęcam do lektury :)

      Usuń
  3. Czasami jakaś książka przechodzi bez echa. Czy teraz młodzież chce czytać takie książki? Większość młodych ludzi czyta paranormale:) Ja o książce nigdy nie słyszałam i raczej się nie skuszę. Za stara jestem:D
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiedziałabym, że nawet dość sporo książek przechodzi bez echa... i nto nie tylko w blogosferze. Zgadzam się z Tobą, że wiele osób młodych czyta paranormal... jednak ja jakoś nigdy do nich nie pałałam sympatią i mam tak do teraz... dlatego wolę sięgnąć po coś innego np. cichutkie debiuty

      Usuń
  4. Nie słyszałam nic o debiucie autora, ale mógłby mi się spodobać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli recenzja Cię zachęciła to zapewne i książka będzie ok :)

      Usuń
  5. Okładka beznadziejna, to z pewnoscia moge przyznac, ale nie ocenia sie ksiazki po okladce, wiec jak najbardziej z trescia sie zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na ten temat różne są opinie, niektórzy pierwsze kryterium mają właśnie okładkowe

      Usuń
  6. Chyba wyrosłam z takich książek, ale recenzja ciekawa. ;)

    Przy okazji zapraszam do mnie na zagadkę dotyczącą okładki pewnej książki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za miłe słowo :)
      z zaproszenia, jak już pewnie widziałaś, skorzystałam :D

      Usuń
  7. Przede wszystkim podoba mi się tytuł. Pomysłowy. Treść już raczej nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tytuł jest wyjaśniony w treści książki, bo bez tego to ciężko go zrozumieć

      Usuń
  8. Swojego czasu lubiłam czytać o szkolnych klimatach w książkach, ale nie wiem czy teraz nadal by wzbudziły we mnie tyle pozytywnych odczuć :)Intryguje mnie w każdym razie tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę, że wszystko zależy od własnych wspomnień oraz od chęci poznania tej książki :)

      Usuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...