czwartek, 22 czerwca 2017

Anna Gibasiewicz "Baśń o perle"




Autor: Anna Gibasiewicz
Wydawnictwo: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza
Data wydania: 2017
Liczba stron: 54










Chcecie poczuć się jak dzieci? I to nie za sprawą puzzli, lodów czy wesołego miasteczka? Zapraszam Was na słów kilka o pewnej baśni, która skradła moje serce...

Za górami, za lasami, w pewnej dalekiej krainie mieszkał kupiec, który w pojedynkę wychowywał córkę - jedynaczkę. Dziewczyna miała na imię Elwika i za nic nie zważała na ojca czy ukochaną nianię. Liczyły się dla niej tylko bogactwa, skarby i coraz to nowsze suknie. Rozkapryszona i rozpieszczona Elwika nie brała pod uwagę wieku czy zmęczenia kupca, nie baczyła też na pory roku...Tym razem wymyśliła sobie, że ponad wszystko musi posiąść perłę, najpiękniejszą i najcudowniejszą, która błyszczy tysiącem blasków. Fałszywy kruk tylko ją utwierdzał w przekonaniu, że to właśnie ta perła stanie się źródłem jej szczęścia i tylko dzięki niej będzie możliwe jej małżeństwo ze szlachetnym młodzieńcem - bywalcem wydawanych przez kupca licznych balów.

Kochający ojciec chcąc nie chcąc musiał wyruszyć do nieznanej krainy i zdobyć perłę, bowiem żadne tłumaczenia nie trafiły do Elwiki. Zdradzę, że udało mu się zdobyć drogocenny przedmiot, ale ile to kosztowało jego i innych... O tym musicie już przeczytać sami, zwłaszcza że to dopiero początek tej baśni.

"Baśń o perle" jest napisana pięknym językiem; bardzo plastycznym, trafiającym do różnych grup odbiorców. Niezależnie od tego ile masz lat, treść niewątpliwie Cię ucieszy. Z drżeniem serca śledziłyśmy kolejne losy Elwiki. Trzymałyśmy kciuki za jej ojca a później za samą dziewczynę, kiedy wyruszyła ona w drogę.
Baśń została podzielona na trzy części, które powodują iż widzimy podobieństwo do konstrukcji według schematu wstęp-rozwinięcie-zakończenie. Zabieg ten sprawia, że z coraz narastającym napięciem oczekujemy na kolejne wydarzenia. Czcionka jest na tyle duża, że kilkulatki mogą samodzielnie poznać opowieść o perle. A warto... Dlaczego?

Historia Elwiki przypomina mi wiele baśni, które miałam okazję poznawać w dzieciństwie. Dziecko ma szansę rozróżnić dobro od zła. Zrozumieć, że nie jest ważne to co posiadamy, ale to co mamy w sercu. Córka kupca początkowo patrzyła tylko na bogactwo i nie zwróciła uwagi na ludzi gromadzących się wokół niej, którzy otaczali ją troską i opieką. Nie dostrzegała miłości, choć w głębi siebie ogromnie jej pragnęła. Jednak wzrok przesłaniały jej pragnienia rzeczy namacalnych, co przeradzało się tylko i wyłącznie w pychę, chciwość i wywyższanie się.

To opowieść z morałami. Jestem godna podziwu, jak wiele mądrych prawd zmieściła autorka w tak krótkim utworze. I to wcale nie na siłę, kolejne przesłania są po prostu świetnie wkomponowane w treść. Nie ukrywam, że niektóre wydarzenia do końca pozostały dla mnie niespodziankami, nie udało mi się odgadnąć wszystkich wcześniej.


"Baśń o perle" to klasyka gatunku - magiczna, przepełniona głębokimi ideami, w której obowiązkowo pojawia się walka dobra ze złem a jeden z bohaterów doznaje olśnienia i zmienia swoją postawę. Sporo tu również uczuć oraz dobra płynącego zewsząd do głównych postaci. Gorąco zachęcam Was do poznania osobiście lub przeczytania najmłodszym tej baśni - jest ponadczasowa i bardzo poruszająca.






Książka przeczytana w ramach wyzwań: 52 książki


Za możliwość przeczytania książki
dziękuję Autorce

14 komentarzy:

  1. Bardzo zachęcająco o niej piszesz, ciekawe czy mojemu bratankowi przypadłaby do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo jest naprawdę warta poznania - ja dorosła a byłam w magicznym świecie całkowicie nim pochłonięta :)

      Usuń
  2. Tez miałam okazje wziąć te książkę do recenzji jednak sie nie skusilam. W sumie to teraz zaluje :( pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja się cieszę, że się podjęłam decyzję na tak :)
      Możesz nadrobić - w moim konkursie można Baśń wygrać :)

      Usuń
  3. Fajnie czasami poczuć się znowu jak dziecko :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo cenna pozycja, z przesłaniem. Sama lubię czasami taką przeczytać. To bardzo ważne, aby takie właśnie opowieści trafiały do naszych dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieciom należy się lektura po cenzurze i selekcji :) Ta jest świetna :)

      Usuń
  5. Czasami lubię przeczytać coś z takim baśniowym klimatem, a gdy jednocześnie jest w niej przesłanie to już w ogóle warto czytać. Zapamiętam ją sobie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powrót do dzieciństwa gwarantowany :) Podoba się dzieciom i dorosłym

      Usuń
  6. Zaintrygowałaś mnie i ... powalczę o nią. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj warto wziąć udział w konkursie :) Już się czuję zaczarowana klimatem baśni. Moja dwójka wreszcie zaczęła słuchać dłuższe historyjki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli masz tak jak ja po lekturze tej Baśni :)

      Usuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...