czwartek, 11 kwietnia 2013

Małgorzata Gutowska-Adamczyk "Cukiernia Pod Amorem. Cieślakowie"



Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: październik 2010
Liczba stron: 472
Seria: Saga o Gutowie tom 2






Często w literaturze zdarza się, że pierwszy tom jakiejś serii jest świetny, a kolejne pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego z pewnym wahaniem sięgałam po drugi tom "Cukierni Pod Amorem" autorstwa Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk. Mimo przeczytania wielu pozytywnych opinii, bałam się rozczarowania. Mogę jednak napisać całkowicie szczerze: Cieślakowie w niczym nie ustępują Zajezierskim. Drugi tom Sagi o Gutowie jest fascynujący, pełen emocji i silnie uzależniający. Przeczytałam go jeszcze szybciej niż tom pierwszy.

Tradycyjnie już, gdy recenzuję kolejny tom książki proszę, by każdy kto nie czytał tomu pierwszego i nie chce zepsuć sobie lektury, niech nie czyta dalszego ciągu tej recenzji.

W drugiej części sagi zostaną nam przedstawione losy bohaterów podczas ważnych wydarzeń historycznych jakimi są I Wojna Światowa oraz Dwudziestolecie Międzywojenne. Wydarzenia mające miejsce w tym czasie będą miały znaczący wpływ na ich życie codzienne, podejmowane decyzje oraz sprzeciwianie się nakazom.

Spełnia się ciążąca nad rodziną Zajezierskich klątwa: gdy narodzi się dziedzicowi dwóch synów o tym samym imieniu, będzie to koniec rodu. I tak oto w Wigilię Bożego Narodzenia 1895 roku żona hrabiego Tomasza - Adrianna rodzi mu pierworodnego - Pawła. Jednak niesamowitym zbiegiem okoliczności, tego samego dnia w odległym Chicago, rodzi się syn Marianny Blatko, który otrzymuje imię Paul. To właśnie losy tych dwóch młodzieńców, przyrodnich braci, są tematem tej książki. By mężczyznom nie było zbyt nudno jako głównym bohaterom, autorka ubarwiła nam czytanie. Na miano bezsprzecznej gwiazdy tego tomu zasługuje moim zdaniem Grażyna Toroszyn, córka jednej z sióstr Bysławskich - Kingi. Cztery lata młodsza od chłopców, ale jakże pełna energii dziewczynka, już od najmłodszych lat miała jasno sprecyzowane plany na przyszłość. Gina, jak o sobie kazała mówić, chciała zostać aktorką. To dość niecodzienne pragnienie zważywszy na trudne czasy. Jednak jeśli czegoś naprawdę pragniemy i dążymy do celu - musi się spełnić. Dzięki temu czytelnik ma okazję poznać świat teatru i kabaretu.

Pierwsze kroki na teatralnej scenie Grażyna stawia w Lublinie. Spędza tam rok swojego życia, ucząc się obycia scenicznego, dobierania kreacji, obracania się w towarzystwie. Gina oprócz bycia gwiazdą marzy również o miłości. Czy kariera nie przesłoni jej prawdziwego uczucia? Kto dostąpi zaszczytu i zostanie jej mężem? Czy Grażyna osiągnie w teatrze to, o czym marzyła od dziecka? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w drugiem tomie Sagi o Gutowie.

Autorka nie zapomniała również o innych bohaterach swojej "Cukierni". Spędzimy trochę czasu z hrabiną Barbarą Zajezierską, poznamy brata Marianny - Jacka oraz ich życie za oceanem, wraz z Igą będziemy wciąż prowadzić detektywistyczne dochodzenia: w sprawie pierścienia oraz rudowłosej Heleny. Dowiemy się też nieco więcej o przodkach Celiny Hryć, czyli rodzinie Cieślaków z Warszawy. Jaki jest związek Cieślaków z Zajezierskimi? Przeczytacie o tym, ale już w książce.

"Cukiernia Pod Amorem. Cieślakowie" to nie tylko historia, rodziny i intrygi, ale też dużo dobrej kuchni. Na ważne okazje jakimi są śluby, pogrzeby czy święta, nawet w trudnych czasach stoły były suto zastawiane: mięsiwa, sałaty, owoce, ciasta i desery wszelkie... nawet wyobrazić to sobie ciężko.

Jeśli ktoś, kto przeczytał tom pierwszy liczy, że w tym wiele się wyjaśni... to się myli. Sporo jeszcze przed czytelnikiem tajemnic, które autorka sprytnie zachowała dla nas, by wyjaśnić dopiero w tomie trzecim. Chyba dzięki temu, znowu nie doznam rozczarowania. Świetna lektura! 




Książka przeczytana w ramach wyzwań: Trójka e-pik, Z literą w tle, Pod hasłem, Polacy nie gęsi..., Book z nami (3,4 cm), Pochłaniam strony bo kocham tomy, Z półki, Wyzwanie miejskie, 52 książki

31 komentarzy:

  1. Przeczytałem tylko dwa pierwsze i ostatni akapit :) Pewnie nie sięgnę, ale nic nie wiadomo - w końcu dobra książka jest dobrą książką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to bardzo dobre przyszłościowe podejście z tymi akapitami :)

      Usuń
  2. Mam za sobą wszystkie trzy tomy i mnie także urzekł klimat tych książek. Powiem szczerze, że z dużo większym zainteresowaniem śledziłam dawne dzieje rodu, niż czasy współczesne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czasów współczesnych też jestem ciekawa... sprawa pierścienia mnie intryguje, ale chyba dawnych dziejów jest więcej i dlatego bardziej nas interesują :)

      Usuń
  3. Przede mną wciąż cała seria, widzę, że warto:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja również kupiłam sobie całą serię, ale ostatnio w ogóle nie mam głowy do czytania! dobrze, że już zaraz weekend! ;)

      Usuń
    2. warto znaleźć chwilkę i zacząć... a potem Cię wciągnie :)

      Usuń
  4. A ja raczej nie przeczytam, bo pierwszy tom mnie bardzo rozczarował i się boję i szkoda mi czasu, w którym mogłabym inne książki przeczytać..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę? czemu się nie spodobał? ja wpadłam z tą serią jak śliwka w kompot

      Usuń
    2. Poważnie. Czemu?
      Książka mnie nudziła i nie czułam ani napięcia ani wartkiej akcji ani potrzeby dalszego czytania. Być może moje odczucia są związane ze zbyt dużą ilością osób przewijających się na kartach książki. Czasem sięgałam do ścigąwki z tyłu, bo zwyczajnie nie wiedziałam kto jest kim.

      Usuń
    3. szkoda, że Cię nie wciągnęła... myślałam że w większości mamy podobne gusta - a tu widzę wyjaŧek, bo ja nie mogę się doczekać na 3 tom :D

      Usuń
  5. Cała seria bardzo mnie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto przeczytać, mnie wciągnęła całkowicie

      Usuń
  6. Wstyd się przyznać, ale nie czytałam jeszcze żadnej powieści tej autorki. Oczywiście mam zamiar to nadrobić, bo widzę, że warto. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja poznałam autorkę dopiero miesiąc temu - czytając pierwszy tom Cukierni, ale zamierzam poznać inne jej dzieła :)

      Usuń
  7. Cykl wciąż przede mna ;) Kiedyś w końcu go dopadnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dopadnij, bo warto :) ja żałuję, że tak długo stał nieużywany na półce

      Usuń
  8. Sam muszę się w końcu wziąć za tę serię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro masz w zamiarze to ja mogę tylko polecić, z czystym sumieniem będąc po dwóch tomach wiem że warto! :)

      Usuń
  9. Drugi to tom to chyba moja ulubiona część trylogii. A Gina stała się moją ulubioną bohaterka całej serii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja będę mogła się wypowiedzieć po przeczytaniu trzeciego tomu - wtedy zdecyduję :)

      Usuń
  10. Trafiłam tu ze strony AnnRK. Zaciekawiła mnie ta książka. Nieraz oglądałam ją w księgarni, brałam w ręce i nie mogłam się skusić. Twoja recenzja brzmi zachęcająco. Tylko nie lubię sag. Myślisz, że jak ktoś nie lubi sag, znajdzie w niej coś dla siebie? Nie znudzi się?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witaj zatem u mnie :) ja lubię sagi, więc ocenić mi trudniej, ale myślę że jest tam na tyle akcji, że może się spodobać. No i tyle 3 tomy, a nie np. 40 :)

      Usuń
  11. Mam wszystkie trzy części, tylko czytać.Może uda sie w tym roku.)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gorąco Cię zachęcam do rozpoczęcie przygody z Cukiernią. Ja tyle zwlekałam a teraz żałuję... bo to świetna książka

      Usuń
  12. Coś kiedyś już czytałam tej autorki, a "Cukiernia..." od jakiegoś chodzi mi po głowie - prędzej czy później pewnie po serię sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja dopiero od Cukierni zaczęłam poznawanie autorki i na bank na tym nie skończę :)

      Usuń
  13. muszę wziąć się w końcu za tę serię, bo tylko zalega i kurzy się na półce :/

    OdpowiedzUsuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...